המועצה > חדשות ועדכונים > ארכיון כתבות > ארכיון כתבות 2011

ארכיון כתבות 2011

תאריך: 20/12/2011

שר התמ"ת שלום שמחון הקצה תקציב ייחודי לפרויקט להגברת האכיפה האזרחית בצרכנות

בשורה לצרכנים שנפגעו על ידי עסקים ונותני שירותים: פרויקט חדש יסייע לצרכנים שנפגעו לתבוע עסקים בבתי משפט לתביעות קטנות. שר התמ"ת שלום שמחון הורה להקצות למועצה לצרכנות 344 אלף ₪ לארבעה חודשים לצורך התנעת פרויקט להגברת האכיפה האזרחית בצרכנות. שמחון הודיע כי בשנה הבאה יתוקצב הפרויקט במלואו, בהיקף עלות של 1.8 מליון ₪. 
במסגרת הפרויקט יתוגבר מערך הסיוע  המשפטי במועצה לצרכנות לצורך הכנת כתבי תביעה עבור צרכנים שמבקשים לפנות לבית משפט לתביעות קטנות. המערך יתוגבר בסטודנטים למשפטים שיתווספו לשניים העובדים כיום.  בנוסף, יערך מסע הסברה לעידוד הציבור לפנות לבית-המשפט לתביעות קטנות שהיא ערכאה ידידותית יותר של  הצרכן.

לדברי השר שמחון ייחודו של הפרויקט בכך לראשונה מסייעת הממשלה לצרכנים בערוץ הבעייתי ביותר עבורם- ליווי בבימ"ש לתביעות קטנות. "במקרים רבים הצרכנים פשוט מוותרים על התביעה כי היא כרוכה בבדיקות משפטיות, הוצאות ובזבוז זמן יקר. התכנית החדשה תכנס לוואקום הזה ותסייע לצרכנים כך שהעוסקים לא ינצלו את העכבה של הצרכנים לפנות לבתי המשפט לתביעות קטנות ויתחמקו ממילוי חובותיהם כלפי הצרכנים".

לדברי עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, במסגרת הפרויקט יושם דגש על העצמתו של הצרכן הבודד ביכולת לפעול מול בעל העסק. הצרכן הבודד יעזור לעצמו, אך גם ישפיע ביצירת הרתעה צרכנית כלפי ציבור המעולים מקרב המגזר העסקי.הסיוע המשפטי יכול לעשות את ההבדל בין הוצאת הצדק לאור וסיום פרשת ההתעמרות של בית-עסק בצרכן, לבין המשך המצב העגום והמביש של "צדיק ורע לו רשע וטוב לו". 

בית-המשפט לתביעות קטנות, למרות היותו ערכאה ידידותית מבחינת פרוצדורות, שאין צורך (ואף נאסר ככלל) להיות מיוצג בה על-ידי עורכי-דין, לא  זוכה להיענות גדולה מצד הציבור. הרתיעה מערכאות שיפוטיות, בלוויית קשיים וחסרים במיומנויות השפה הנדרשות, גורמים לצרכנים רבים לוותר על פנייה לבית משפט זה. כך מצליחים בתי-עסק רבים לזכות במעין חסינות דה-פאקטו. מנתונים שנמסרו על ידי הנהלת בתי המשפט עולה כי כ-44,000 תיקים נפתחים בשנה בבית המשפט לתביעות קטנות. עם זאת ברור כי פוטנציאל התביעות גדול הרבה יותר.

במועצה לצרכנות מתקבלות בכל שנה עשרות אלפי תלונות. במקרים רבים  די בהתערבות המועצה כדי לגרום לעסק להעניק לצרכן את המגיע לו, אולם במקרים בהם בית העסק עומד בסירובו, ולא מכבד את זכותו של הצרכן, אין בידי המועצה סמכויות אכיפה, והיא מפנה  את הצרכן לבית המשפט לתביעות קטנות. 

מסקר שערכה המועצה לצרכנות באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, עולה כי בקרב הצרכנים יש בלבלול בנוגע לגובה הסכום המרבי, חוסר המודעות לאפשרות לתבוע ללא עורך דין, ורתיעה מהבירוקרטיה הכרוכה בהליך, ולכן ממעטים להשתמש בו.

במסגרת הפרויקט היוצא לדרך הודות להחלטת שר התמ"ת להעמיד לו תקציב, תוכל המועצה לצרכנות להעניק לצרכנים שירות שיקל עליהם לממש את זכויותיהם שנפגעו באמצעות פנייה לבית המשפט לתביעות קטנות.